Изкуството на любовта

12 December 2018 12:50
Изкуството на любовта
Пълната творческа сила на жените в някои от най-очарователните двойки на изкуството от XX век ще бъдe разкрита в нова мащабна изложба. Роуан Пийлинг разглежда бурните романси, скандалните изневери и размазаните линии на полова принадлежност в сърцето на авангарда


Когато Пабло Пикасо декларира: „Сексът и изкуството са едно и също нещо“, той измисля слоган за целия авангардизъм на XX век. Рядко е имало художествен период, в който да има по-силна еротична връзка. Дори най-проницателните произведения, като „Фонтан“ на Марсел Дюшан, писоарът подписан с „R Mutt 1917“, може би са мозъчна вълна на загадъчен предполагаем любовник. Експерти посочват приятелката на Дюшан, баронеса Елза фон Фрайтаг-Лорингховен от нюйоркска дадаистка сцена, която импровизира луди каскади, изпреварили времето си с 50 години. Тя беше позната с петте кучета, които разхожда, докато носи фустанела и сутиен, изработен от две консеревни кутии за домати, захванати със зелена връв, а около врата ѝ висеше клетка, която беше дом на живо канарче. Тя проследяваше Дюшан по партита, като възпяваше: „Марсел, Марсел, обичам те като пъкъл, Марсел“.

Подобна радикална атмосфера заедно с обезумялата креативност и правенето на любов предоставят стабилна основа за една от най-вълнуващите изложби тази есен - Modern Couples: Art, Intimacy and the Avant-Garde в Barbican. Четиридесет артистични двойки (романтично, сексуално свързани или други) ще застанат под светлините на прожекторите – от Дюшан и компания, до Густав Климт и Емили Фльоге, Камий Клодел и Огюст Роден, Ман Рей и Лий Милър, и Вирджиния Улф и Виктория Саквил-Уест (Вита). Над 700 произведения на изкуството – от фотографии и лични еднодневки до скулптури и портрети – ще бъдат изложени със силен акцент върху приказките за любов и похот, които са ги вдъхновили. Много от тях разкриват човешката сексуалност в пълното ѝ разнообразие.

Кураторът на изложбата Джейн Алисън, която работи върху изложбата заедно с Ема Лавин и Клои Питио в Centre Pompidou-Metz, определено е на същото мнение. „Изложбата представлява един вид флуидност“, сподели тя за годините преди 1900 и през първите десетилетия от XX век, когато за първи път музите са били творчески равни на творците. „Има различни типове връзки: общности от сътрудници, приятелства, съпътствани от силно сексуално вълнение, тройки, краткотрайни взаимоотношения, партньори за цял живот, хомосексуални, хетеросексуални връзки и всичко останало между тях.“ Разбира се, кръгът Блумсбъри беше известен с „живота си в квадрати и любовта си в триъгълници“, но по-широко разпространени модерни художествени движения като дадаизма, кубизъм, експресионизъм и баухаус се съревноваваха с тях за домакинството.

В края на века Виена беше несравним център за творчески, психологически и сексуални разследвания, докато парижката Left Bank привлече творчески отцепници от всяко кътче на Земята, които радостно погазиха границите на общоприетия морал и естетика.

Modern Couples се старае да пренапише съществуващите разкази от тези периоди, в които участват мъже като Дюшан, Роден и Мис ван дер Рое, за да покрият творческата сцена като колоси. Междувременно техните любовници – страхотните скулптори Мария Мартинс и Камий Клодел, и предприемачът Лили Райх – бяха възприемани като техни помощници. Тези творчески партньорства най-накрая получиха своето дължимо. Необикновените таланти като сюреалиста Леонора Карингтън получи световно признание едва през последните десетилетия (в Мексико отвориха музей в нейна чест). През половината от живота си тя попада в сянката на известния си любовник Макс Ернст.

Не можете да не заподозрете, че красотата е заслепила някои критики към женския талант – определено това е и съдбата на пленителната фотографка Лий Милър, чиито имена са перманентно свързани с Ман Рей. Брилянтната руска дизайнерка Варвара Степанова е типично разглеждана като подчинена на съпруга си Александър Родченко, въпреки че и двамата бяха водещите светлини на движението на руския конструктивизъм.

Но изложбата Modern Couples не е толкова за браковете, колкото за „сродните души“. И често за силно гъвкавите „уговорки“. Понякога трети или четвърти член си проправя път в историята или специалното свързване е кратко, но епохално. Вземете например топлите, но гъвкави брачни споразумения между писателката от групата Блумсбъри Вита Саквил-Уест и нейния съпруг дипломат, политик и писател Харолд Николсън. Тя е имала страстни любовни връзки с писателките Вайълет Трефусис и Вирджиния Улф (превръща се във вдъхновение за романа „Orlando: A Biography“ на Улф за аристократ, който живее в продължение на няколко века). Демонстрирайки подобно презрение към споразумението, сестрата на Улф – художничката Ванеса, се омъжи за критика на изкуството Клив Бел и имаше афера с писателя Роджър, преди да се влюби в красивия художник хомосексуалист Дънкан Грант, с когото имат дъщеря Анджелика. Грант и Бел се местят да живеят в „Чарлстън Фармхаус“ в Съсекс заедно с любовника на Грант – Дейвид Гарнет.

Част от романтичните връзки разкриват толкова нива на обвързаност, че ще се нуждаете от графика, за да ги проследите. Например романтичното споразумение в началото на XX век между художничката Ромейн Брукс, чиито двуполови портрети и предизвикателни голи фотографии, включени в изложбата, и нейната американска изгнаничка в Париж, писателката Натали Клифърд Барни, която беше най-откритата лесбийка след Сафо. Тя нямала време за моногамия и не била подготвена да прекрати връзката си с дългогодишната си любовница Лили дьо Грамон просто защото се запознала с очарователната Брукс. Жените оформили грациозен любовен триъгълник, което им предоставило възможност за странично флиртуване, така че Барни имала отношения с поетесата Рене Вивиен и била председател на влиятелния литературен салон, като изиграва роля в романа на Радклиф Хол „The Well of Loneliness“. Труман Капоти описва сцената като „основната галерия на всички времена на всички известни лесбийки от 1880 до 1935 година“.

Жените, които работили в областта на дизайна и текстила, били особено изтъкнати в авангарда. Често те оказвали влияние върху колегите си мъже, за да разширят обхвата на своето творчество и да разработят концепции за комплекти, керамики и мебели. Австралийският художник Густав Климт бил сериозно повлиян от дългата си връзка с дизайнерката и бизнес дамата Емили Фльоге. Смята се, че тя е обектът в най-известната му картина „Целувката“. Никой не знае със сигурност колко сексуална е била любовта им (художникът е баща на 14 деца от други жени, но няма наследници от Фльоге). Но без съмнение най-важната му интимна връзка е с нея. Той подарява сърцето си на Фльоге, като написва: „Бъди моя вярна, моя красива приятелка, която обичам; бъди моя вярна, мое съкровище, мой живот“.

Климт измисля дизайна на изключително бижу в стил „ар нуво“ за Фльоге. И двамата колекционират фолклорен текстил и заедно се превръщат в поддръжници на свободния и спокоен нов „реформиран“ стил на обличане. Климт създал дизайни за нея и нарисувал моделите в нейния моден стил. Те излезли заедно в роби в стил „маг“, като по този начин направили творчески и политически изявления, съвпадащи с годините преди Gilbert & George или Westwood и McLaren. За Климт дори се смята, че е родоначалник на съвременната модна фотография, когато през 1906 прави снимки на Фльоге, която позира в своите радикални, неструктурирани рокли, и то няколко години преди да се появят модните къщи на Елза Скиапарели и Коко Шанел.

През десетилетията се раждат необикновени и сърцераздирателни приказки. Макс Ернст напуска Леонора Карингтън, за да потърси убежище в Америка по време на Втората световна война. Тогава се захваща с друга талантлива и красива художничка, представителка на сюрреализма – Доротея Танинг. Междувременно вдовицата на Густав Малер – Алма, която също е композитор, има любовни връзки както преди, така и след смъртта му през 1911 година. Тя привлича няколко изключителни личности към себе си. Художникът Оскар Кокошка има емоционална афера с Алма след смъртта на Малер. Тя пише по-късно: „Трите години с него бяха битка на любовта. Никога преди това не бях усещала подобен ад и толкова много рай“. Кокошка бил толкова ревнив и контролиращ, че заплашвал да се самоубие до гроба на Малер, в резултат на което Алма го зарязва. Художникът отговаря, като създава кукла с нейния образ, която придружава до операта. Ако това се беше случило в наши дни, със сигурност щеше да му гарантира ограничителна заповед.

Лесно е да усещате болки от различен тип ревност, докато съзерцавате епичните любовни афери, почетени в Modern Couples. Кой не би искал да бъде увековечен, както Лий Милър била през 1940, когато тогавашният ѝ любовник Роланд Пенроуз прави гипсова отливка на голото ѝ тяло? Леонора Карингтън рисува сърцераздирателен одухотворен портрет на великата си любов Макс Ернст през 1939 година, като го озаглавява Bird Superior. Представя го в странна пелерина марабу с опашка на риба, който върви през ледников пейзаж. Но както Джейн Алисън изтъква, колкото по-неограничени са любовните афери, толкова повече начинът им на живот „невинаги бил щастлив. Тези радикални, трансгресивни връзки често са оказвали огромно влияние върху здравето им“.

Карингтън е съсипана, когато Ернст я напуска и я затварят в психиатрична клиника, където била силно упоявана и тормозена (както детайлно се разкрива в мемоарите ѝ Down Below). Любовницата на Роден – Камий Клаудел, чиито скулптури със сигурност са равностойни на неговите заради изражението им на физически възторг, прекратява аферата им през 90-те години на XIX век, след като абортира в Париж. Накрая се оказва финансово зависима от Роден и се нуждае от професионалната му подкрепа. На по-късен етап развива признаци на параноична шизофрения. Снимка на любовницата на Пикасо – Дора Маар, остава сама на старини, заобиколена от нарисуваните от него младежки  портрети под формата на мавзолей. Особено опустошително.

Въпреки любовните авантюри и блясъка, изглежда, любовта не е спохождала лесно представителите на авангарда. Всяка вълнуваща среща и светкавично вдъхновение са били заплащани от съразмерни нива на душевна болка. Вероятно това е нещото, което отличава великите накрая – повечето от нас не са склонни да платят толкова висока цена в името на изкуството.

 
Една Birkin, моля! Една Birkin, моля! Или един от най-ярките примери за непреходно модно изкуство
Как да се откроим сред множеството Как да се откроим сред множеството Съветите на един от най-оригиналните модни дизайнери Кристофър Кейн.
ЛЕЧЕБНИ ВОДИ ЛЕЧЕБНИ ВОДИ Как да увеличим максимално потенциала на нощната вана
 Тенденции пролет-лято 2019 Тенденции пролет-лято 2019 Какво остава-Какво си отива ...?
НОВ БРОЙ НОВ БРОЙ Какво можем да видим и четем  през Декември в MODA !
AVÈNE СЕРИЯ DERMABSOLU
СЕРИЯ DERMABSOLU

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ