Вечната Венера

Колко дълго продължава едно вдъхновение?

07 January 2019 10:49
Вечната Венера
Вечната ВенераВечната ВенераВечната ВенераВечната ВенераВечната Венера
Един сезон, две години, шейсет? А какво ще кажете за 530? От точно толкова Ботичели и неговите картини вдъхновяват огромен брой произведения от всички аспекти на изкуството.

Пикасо е казал, че всички велики творци са и велики крадци. Ренесансовият художник Алесандро Ботичели е добър пример за това. Но в случая не говорим точно за кражби, а за вдъхновения и превъплъщения на една велика идея. „Раждането на Венера“, чиято поза италианецът е заимствал от древната гръцка статуя Venus Pudica, или Засрамената Венера, е може би най-известната картина на Ботичели. Голата Венера, застанала върху мидена черупка, насред зелени поля, скромно прикриваща голотата си, със своята поетична красота е привлекателна муза за модерните творци. И това е съвсем разбираемо. Сандро Ботичели, както е по-известен, не се е интересувал от самата голота. Това, което го е очаровало, са чувствата и емоциите, които е пораждала – свобода и неудобство, желание и срам, смелост и свян. Днес сме свидетели на десетки прераждания на богинята на Ботичели – от Урсула Андрeс, изплуваща сред вълните, в първия филм от поредицата за Джеймс Бонд Д-р Но, до творбите на холандската фотографка Ринеке Дейкстра, която снима младежи в странни пози, вдъхновени от картините на Ботичели.

Редом с Урсула Андрeс и работите на Ринеке Дейкстра е и Анди Уорхол и неговата серия от ситопечати от 1980 г., пресъздаващи цветовете от изисканата палитра на ренесансовия художник. Венера на Уорхол е кадрирана така, че фокусът да е върху лицето. Той явно е прозрял, че огромното въздействие на богинята на Ботичели не е закодирано в голотата, а в емоцията.

Ботичели издига красотата в култ. Неговите естетични виждания могат да бъдат разпознати в прозрачни рокли, изискани аксесоари за коса със скъпоценни камъни, фотографии на един куп модели със сведен поглед. Мотивите на Сандро Ботичели са заемани и адаптирани в продължение на много години, дотолкова, че са ни отвели страшно далеч от оригиналите на художника. Продукти носят фамилията му, всякакви прояви на модерната култура следват шаблоните, създадени от него. В модата и лайфстайла името Ботичели се е превърнало в нарицателно.

Още през 1938 г. модната дизайнерка и най-изявена съперничка на Коко Шанел – Елза Скиапарели, създава за есенната си колекция удивителна вечерна рокля. Вдъхновена е от Флора – божество на пролетта и цветята, изобразена до богинята на Ботичели в „Раждането на Венера“. Дрехата е обявена за истинско произведение на изкуството.

Почти 60 години по-късно магията на ренесансовия художник от XV век е преродена отново. През 1993 г. Долче и Габана се вдъхновяват от Ботичели за една рокля от пролетно-есенната си колекция, използвайки лика на Венера и части от картината, фрагментирани върху плата. Двадесет години по-късно Лейди Гага облича същата тази рокля на промоционалното турне на албума си „Артпоп“.

Наоми Кембъл позира през 2009 г. на американския фотограф Дейвид Лашапел. Почерпил идеи от картината на Сандро Ботичели „Венера и Марс“, той създава известната снимка „Изнасилването на Африка“ - критика към глобалното общество, водено от алчността. По-късно и чешкият модел Хана Сукупова застава пред камерата на Лашапел за съвременна реплика на „Прераждането на Венера“.

През 2015 г. Валентино пуска на модния подиум есенната си колекция. Ревюто е пътуване назад към Ренесанса, а моделите са облечени в ефирни, приказни рокли, вдъхновени от картината „Пролет“ на Ботичели.

Животът на самия Сандро Ботичели е непостоянен като изкуството, изпъстрен с възходи и падения. Той винаги се отдавал с цялото си сърце, което му навличало много проблеми. През 80-те години на XV век, когато рисува „Раждането на Венера“ и „Пролет“, Ботичели е на върха на славата си. По това време той е част от двора на Медичите, които управляват Флоренция. Но религиозната революция от 1494 г. слага край на тази ера и на власт идва фанатикът Савонарола. Ботичели бързо става негов последовател и отрича собственото си езическо изкуство. Отказва се от цялото си ерудирано познание за класическите митове и чувственото си усещане за красотата и буквално слага кръст на ренесансовото си мислене. Започва да рисува примитивни религиозни творби за апокалипсиса. По същото време Леонардо да Винчи създава своята „Мона Лиза“, а Микеланджело извайва статуята на Давид. Ботичели излиза от мода като камък, хвърлен от Понте Векио и бързо потънал в буйните води на забвението.

Изваждат го оттам чак в средата на XIX век, във викторианска Англия. Оказва се, че Ботичели притежава точно това, от което художниците от тази епоха се нуждаят. Неговото влияние придава форма на тяхната естетическа визия.

И ние също се нуждаем от вдъхновението на Ботичели – тази гледна точка за красотата, която е толкова нежна, чувствена, любяща. В последните години от живота си Ботичели става фундаментален и това го унищожава като творец, но истината е, че той винаги е бил религиозен. Просто се е кланял на други богове. Езическите богини са неговата истинска стихия. Венера продължава да има власт над нас и ни подчинява с погледа си. Защото Ботичели ни показва каква е същността на култа към красотата. В основата му е любовта.

 
Жегата не прощава на никого! Жегата не прощава на никого! Как да се справим с нея?
Amazon the Drop Amazon the Drop Невиждано досега и може би никога повече
Спанакът се справя с излишните килограми и нервите Спанакът се справя с излишните килограми и нервите Зелените листа са перфектни за салати, супи и пюрета
Бисерите на Мегън Фокс Бисерите на Мегън Фокс 8 странни цитата от сексапилната актриса
Жегата е тук! Жегата е тук! Можем да се справим с нея в офиса
AVÈNE СЕРИЯ DERMABSOLU
СЕРИЯ DERMABSOLU
КРОП ТОП

КРОП ТОП

Nasty Gal

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ