Двойна визия

Ердем и Сара Моралиоглу

25 October 2018 14:27
Двойна визия
Двойна визия Двойна визия Двойна визия Двойна визия Двойна визия Двойна визия Двойна визия Двойна визия Двойна визия
Ранна вечер в студиото на Ердем. Сините стени се простират, докъдето ни стига погледът, а в този просторен генератор на фантастични рокли в Ийст Енд започва да царува тишина в мига, в който екипът от 65 души го напуска. Мисията ми тук е да установим на какво се дължи успехът на близнаците: Ердем, който стана известен в модните среди с чара и остроумието си, и Сара Моралиоглу, продуцент на вечерните новини по BBC, която беше удостоена с наградата Royal Television Society за начина, по който отрази трагедията в кулата Grenfell в Лондон. Двамата се издигнаха в британското общество в толкова различни сфери, че никой досега не се беше замислял да ги интервюира заедно. Психолозите изучават близнаците. Аз не съм психолог, но ми е ясно, че има нещо необикновено при тези двамата. Беше очевидно от момента, в който за първи път се срещнах с Ердем през 2007 и работихме заедно в малка стая на задръстената улица Mare. “Може и да сме в Хакни, но нека да се престорим, че сме в Париж!”, каза талантът, който е на път да се превърне в най-известния независим дизайнер на Великобритания.

Дори и тогава Ердем винаги се е хвалил с близначката си. По време на едно от ранните си ревюта, заобиколен от жени, които не го изпускат от поглед и го целуват, той сподели: „В момента можете да откриете сестра ми в танк в района на сибирската тундра!“. Сара избухва в смях. Тя следваше отдалечено стадо от северни елени за историческия си документален филм. „Единственият начин, по който можехме да пътуваме, беше със стар руски танк. Моментът, в който успях да се обадя на Ердем чрез сателитен телефон, беше сюрреалистичен. Нямах възможност да се къпя в продължение на дни, а той се намираше в Ritz в Париж.“

Това е голяма година за близнаците Моралиоглу. Родени са преди 40 години. „Аз съм с 15 минути по-голям“, отбеляза Ердем. Талантът им да организират партита е легендарен. Тържеството им по повод рождения им ден беше изпълнено с дискотанци, а те бяха неотразими – Ердем в елегантен смокинг, а Сара в сребриста пайетена рокля.

Тя излизаше на балкона да пуши заедно с група млади журналистки. Очевидно те са твърде различни помежду си, но имат и прилики – тънки фигури, кафяви очи, високи скули, забавни и внимателни да се изразяват прецизно. Във връзката им има споделена способност да бъдат мечтатели, да запазват упоритостта си въпреки всички пречки – път, който включва смяна на държавата, в която живеят, борба за финансиране на образованието им и загуба на родителите им.

Рожденият им ден беше кратка почивка за Сара. Тя преживя четири емоционално натоварващи месеца в реализирането на Grenfell Tower: The 21st Floor – ужасяващ документален филм от жителите, които живееха на последните етажи в сградата. Как се отърсва от човешките истории, които са толкова травматизиращи? „Въпросът е да не е насила. Ако става дума за жестока несправедливост и някаква трагедия като Grenfell, е важно хората да знаят, че всичко, което ни споделят, ще помогне за разкриването какво всъщност се е случило“, сподели тя. Ердем се включи: „Бих казал следното за сестра си – тя е абсолютно мил и симпатичен човек, но когато иска да получи истината, става като куче с кокал“. Седнала срещу мен, с лъскавата си черна коса и яркочервено матово червило („Точно като майка ни“, разкри Ердем), Сара сподели с предпазлив тон: „Няма преки пътища. Започнах да върша всякаква работа, която получа, но като израснах, се повиши и значението на тематиката. Сега изведнъж се занимавам с наистина тежки неща“. Ердем изтръпва при спомена за нощта на атаките в „Батаклан“. „Вечеряхме в Ийст Енд. Сара се качи на влака, преди дори да сме си довършили яденето“. Тя си припомни: „Дори не знаехме дали границите не са затворени, защото терористите все още бяха на свобода“. Ердем потрепери: „Не ми хареса, че отиваш. Беше ми толкова напрегнато“.

Сара работи по програми, чрез които да проследи как терористите са влезли във Франция. При атаките срещу „Шарли Ебдо“ разпитваше защо млади хора се радикализират. Тя режисира документален филм за възхода на Марин Льо Пен с Робърт Пестън. „Проследихме паричните трансакции на Льо Пен, корупцията и връзките с Русия. Докато снимахме, много млади хора с крайнодесни убеждения извършваха ужасяващи неща на мюсюлманите – като например проявяваха вандалски прояви срещу кебап магазините. Аз прикрих доста добре факта, че съм наполовина туркиня.“

И тук заговаряме за необикновеното минало на Моралиоглу. Те израстват сред френска реч в двуезичния Монреал. „На 24 Hillside в крайградско жълто бунгало с езеро зад него“, разказа Ердем, описвайки атмосферата. „През 1987 бяхме 10-годишни – дрехите ни, велосипедите ни и езерото през нощта – съществуваше това чувство за пространство и тъмнина.“

Тяхната майка – англичанката Марлийн – е била бирмингамско момиче, жадно за култура. Тя среща техния баща Еркал, който е инженер-химик, докато е секретарка в Женева. Турската страна на семейството все още живее в Антакия, в близост до сирийската граница. Близнаците си спомнят блажените празници от детството. „Виждаме древните християнски тунели в скалите и невероятни археологически обекти“, припомни си Ердем. Той прави първата си рокля за куклата на Сара, когато е едва на 6 години. Разбира се, тя е в любимия му цвят. „Бледосиньо! Мама ми помогна“, засмя се той.

„Разбира се, баща ми беше горд турчин, но като се върнем назад, бяхме отгледани по изключително неутрален начин по отношение на пола ни. Ако родителите ни смятаха, че сме добри в нещо, те ни окуражаваха. Никога не са ни казвали: „Това е за момичета, това е за момчета“. Ердем обожава часовете по керамика, на които майка му го води – не че не е завиждал на Сара за балета. „Когато майка ни ни заведе да гледаме „Лешникотрошачката“, се прибрах и направих миниатюрна сцена с всички танцьори“. (Той направи дизайна на всички модерни костюми за Corybantic Games на хореографа Кристофър Уийлдън, който тази година беше представен на сцената на Royal Opera House.)

Ердем често говори за филмите на Merchant Ivory, които гледал с майка си, както и модните ревюта, излъчвани по телевизията. Но какво привлича Сара към новините и определени телевизионни програми? Докато е в гимназията, заедно с нейна приятелка са изпратени в център за бежанци от Босна, които скоро са пристигнали в Канада. „Трябваше да напишем казуси, базирани на техните преживявания. Написах ужасяващата история на 12-годишната Селма. Семейството ѝ е избягало, защото малкият ѝ брат хваща граната, която откъсва ръката му. Занесох вкъщи трагедията и влиянието на войната върху невинните хора. Това можеше да бъде всеки един от нас. Тогава започнах да се замислям за журналистиката, че е нещо, което бих искала да преследвам като кариера.“ Но нищо не успява да ги подготви за тежкия удар, който понасят, когато губят и двамата си родители. Ердем е първа година в Royal College of Art в Лондон, а Сара е стажант в компания за документални филми, когато баща им умира през декември 2002 година, след дълга борба с рака. „Бяхме на 24. Той беше от хората, които се грижеха за всичко и ти дават чувство за сигурност – което изчезна“, сподели Ердем. „Не знаех как ще мога да си позволя да остана, но бях твърдо решен, че майка ми и Сара ще дойдат на дипломирането ми през 2003 година.“ Той започва да работи в библиотеката и кафенето на колежа. Кандидатства и е одобрен за стипендията Chevening, която British Council предлага. „Нито един студент по мода не я е получавал преди мен.“

“Беше немислимо, когато майка ни почина почти 5 години по-късно (през 2007)”, призна Сара. „Ердем и аз бяхме напълно шокирани и съсипани. Нямаше предупреждение. Тя се разболя и в рамките на 6 седмици почина.“

„Не мисля, че преживяваш нещо подобно, казва Ердем бавно. - Но всъщност имахме страхотни родители. В това отношение имахме късмет“, кимна Сара. „Получихме много от тях, а и сме близки един с друг.“ По един или друг начин възпитанието им ги превръща в устойчиви и крайно независими личности, които искат да разказват истории. Ердем разполага с романтични разкази за пътуващи ботаници, застрашени прерийни обитатели, младата кралица Елизабет и последната си есенно-зимна колекция 2018, вдъхновена от Адел Астер. Сара притежава неустоимото желание да поема журналистически рискове, за да разкрива човешки истории чрез филми. В ранните си дни в Ийст Енд те живеят заедно, като споделят къща заедно със студента по архитектура Филип Джоузеф. Ердем и Филип (също изключително успешен) са сгодени и трябва да сключат брак през следващата година. Сара вече живее в Хакни. Непрекъснато се чуват по телефона. „Тя ми дава идеи“, призна Ердем. Когато се качи на сцената на Royal Television Society с екипа на Newsnight, за да приеме наградата, тя беше облечена в рокля на брат си. Това ѝ дава сила. „Мислех си, слава богу, че тази рокля има джобове, защото бях суперпритеснена.“ Ердем предвижда роклите му да имат джобове от самото начало. Той адаптира изтънчените рокли за новото поколение. „Харесва ми идеята да въоръжа някого с инструменти. Струва ми се очарователно. И звучи практично. Трябва да знаете, че повечето ми дрехи са предназначени единствено за химическо чистене.“

Изнесен цитат:

„Възпитанието им ги превръща в устойчиви и крайно независими личности, които искат да разказват истории.“
СПИСЪК ЗА ОЦЕЛЯВАНЕ СПИСЪК ЗА ОЦЕЛЯВАНЕ В НЕСИГУРНИЯ СВЯТ, В КОЙТО ЖИВЕЕМ, КОНЦЕПЦИЯТА ЗА МОДАТА КАТО БРОНЯ ДОСТИГНА НОВИ ВИСОТИ. ХАРИЕТ КУИК ПРОУЧИ СЕЗОНА НА ТЕЖКО ТЕХНИЧЕСКИТЕ ТЪКАНИ, ПРИЛАГАНИ НА ПРАКТИКА В ТОАЛЕТИ ТИП ПАШКУЛ…
Огледалце, огледалце на стената… Огледалце, огледалце на стената… MODA  застава зад  социално отговорната кампания на AVON в знак на подкрепа променихме визията на modamagazine.bg в духа на инициативата...
Модата, друг начин на употреба Модата, друг начин на употреба Създаването на дрехата е изкуство, което отразява спомените на душата, преди да се роди.

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ