Грижа за тялото и ума през зимата

ПО ДАТСКИ

29 January 2019 11:10
Грижа за тялото и ума през зимата
Грижа за тялото и ума през зимата Грижа за тялото и ума през зимата Грижа за тялото и ума през зимата Грижа за тялото и ума през зимата
Удобството, скандинавската концепция за задоволство и уют окуражава премерения лукс  пред показните жестове, времето само-за-мен пред това във фитнеса, осъзнаването  над себенаказването и вкусната храна пред въздържанието. Вдъхновени от най-щастливата нация  в света, Кейти Янг и Сиян Рам внасят hygge философията в ума, тялото и духа ти.

ДИЕТА

Защо глезенето от време на време може да те направи щастлива и здрава

Най-актуалната мания напоследък към чистото хранене е отговорна за много неща. Instagram звездите, страдащи от орторексия (болестно вманиачаване по здравословното и правилно хранене), наложиха обърканото обсебване по възможно най-чистата консумация и влияят на обикновените хора със своите нови изцяло диетични заповеди, определяйки храните като само “лоши“ или само „добри“ - въпреки че тялото не прави разлика между бяла захар и органичен мед.

Но професионалните диетолози се съгласяват, че отрицанието и вината са единствените неща, които трябва да изхвърлим от порциите си, ако искаме да бъдем щастливи и здрави. Според производителите и клиничните диетолози разпространението на новите тиранични хранителни правила рефлектират в порочен кръг, основан на ограничения, и добре се възползва от притесненията на хората, за които да се хранят без глутен, захари и млечни храни, е правилен наръчник за живота. „Демонизирането на храната ме притеснява“, казва специалистът Олга Братанова.

За разлика от това hygge (от дат. удобство) е храна както за стомаха, така и за душата:  намирането на joie de vivre (от фр. жизнерадостност) в чаша червено вино, парче торта след уморителна горска разходка, глътка капучино с много пяна (най-добре в компанията на най-близките ти и обичани хора) или хапването на гореща, домашно приготвена супа с прясно изпечен хляб... просто така, защото е вкусно. И част от причината защо е толкова вкусно, е в допамина – хормона на „чувствам се добре“ - който повишава нивата си веднага след консумация на захар или мазнини. Още повече, както диетологът Ив Калиник посочва, е полезно да се храниш с нещо, което ти е вкусно. „Ако не харесваш това, с което се храниш, или не отделяш време за почивка и усвояване на храната, тялото ти е в постоянен стрес, което влияе на храносмилането.

Иън Марбър, авторът на „Как да се храним, за да не пълнеем“, е съгласна. „Удоволствието от топлия шоколад намалява риска от диабет. Доброто хранене е свързано с внимание и сърдечност – цялото лутане между „добри“ и „лоши“ храни създава нелепа връзка с порциите ни, когато задоволяваме апетита си днес само за да се накажем утре, причинявайки неизбежно качване на килограми. Истината е, че да избираш с какво да се храниш три пъти на ден, никога не трябва да предизвиква тревога. И тази модерация може да не е готина в Instagram, но е много по-здравословна, устойчива и носеща наслада.“

ТЯЛО

Замени вредната шок тактика на тренировките във фитнеса с по-деликатно ежедневие, за да се поддържаш стегната и активна

Проблемът с модерните екстремни тренировки е, че вместо да захранват тялото, те изразходват цялата му енергия и могат да предизвикат покачване на нивата на адреналин, като по този начин имунитетът, сънят, нивата на стрес и дори плодовитостта могат да пострадат.

„За да останем силни, енергични и здрави, трябва да тренираме оптимално, а не максимално, извършвайки ефективни дози движения. Трябва да тренираме, за да живеем, а не обратно“, обяснява Жан-Клод Вакасин, фитнес експерт и основател на W10 Performance.

Проучванията сочат, че е много по-добре, ако тренираме чисто, т.е. по модела на термогенезата. Това са неструктурирани ежедневни движения извън пределите на потните фитнес зали или напрегнатите тренировъчни планове. Заменяйки бягащата пътека с духовни разходки, каране на колело на открито или просто по-динамична рутина, е по-атрактивна холистична концепция. Една активна жена може лесно и без усилия да изгори същото количество калории, следвайки такъв режим, вместо 60-минутна тренировка. И то без да преживява феномена свръхкомпенсиране на калориите след фитнес. А ако ти трябва доказателство, погледни изящните жени, които обаче никога не са стъпвали на пътеката.

„Дори силовите тренировки и кардиото са страхотни за лимфния дренаж и стойката, никога не могат да заменят движението в ежедневието“, казва Вакасим.  „Фитнесът не е средство към целта, а по-скоро основата на живот без физически травми, независимо дали това означава да повдигаш децата си по-лесно, да успееш в любимия си спорт, или да се разхождаш по-свободно.“

Най-честата причина за отказването от фитнеса е липса на воля, време и резултати; но ако повишиш дневната си активност, естествено ще заместиш и трите.

КОЖА

Победи зимната сухота с комфортна рутина вкъщи

След най-трудния сезон за най-големия орган в тялото кожата се нуждае от специална грижа. Постоянните температурни промени, силният вятър и слънчевият студ по ски пистите предизвикват огромен стрес и особено в комбинация с изтощителния ефект на отоплението. За да бъде защитена и възстановена, кожата се нуждае от богати и подхранващи продукти, които да усеща като пухена милувка.

„Въпреки че съставките в продуктите за грижа за кожата не се нуждаят от смяна всеки сезон, формулите трябва да се променят“, казва Олга Братанова. „Много хора забелязват, че кожата им е по-суха през зимата, а кремовете работят по-ефективно от геловете и лосионите.“ Глицерин, серамиди, уреа, хиалуронова и млечна киселина и вазелин са част от изпитаните и одобрени съставки, които имат силно хидратиращ ефект.

Един от най-добрите козметични специалисти в Обединеното кралство – Лиза Франклин – препоръчва премахване на грима и пристъпване към вечерната грижа веднага щом затворим входната врата. Така максимално използваме времето, в което кожата се наслаждава на защитните действия на любимите продукти, а и се минимизира рискът от заспиване с грим. „Докато стане време за лягане, ще знаеш дали имаш нужда от още един слой грижа – така имаш достатъчно време, за да разбереш слабостите и проблемите на кожата“, казва Франклин.

Хубавото на зимата е, че е чудесна възможност да откриеш перфектната рутина за твоята кожа, така че да посрещнеш лъчезарно пролетта. „Някои хора предпочитат да използват почистващ продукт и хидратиращ крем; но има и такива, които дълбоко навлизат в подхранващите дебри на серумите, лосионите и различните овлажняващи продукти. Когато става въпрос за здрава кожа, най-важното правило е постоянството.

А най-ефективният начин, даващ бързи резултати, е нанасянето на луксозна маска, докато релаксираш вкъщи. Какво може да бъде повече hygge? 

УМЪТ

Погали душата си с постепенни промени и много сън

Можеш да приемеш уютната философия на hygge по всяко време на годината. Чудесно е, че мрачното и меланхолично време след ентусиазиращите коледни празници е вече зад гърба ни, но на негово място се настанява разочарованието от неспазените новогодишни обещания. „Огромното количество смели промени, които се опитваш да направиш в живота си, не са особено успешни“, успокоява психологът Ивелин Георгиев. „Да бъдеш по-мил към себе си, означава да си реалист и да си позволиш малки промени.“

Например, ако искаш да тренираш повече, планът ти за стриктни ежедневни тренировки е предварително обречен. Вместо това, съветва Ивелин, избери нещо, което да ти достави удоволствие, и си обещай да го правиш веднъж в седмицата, и постепенно увеличи дните. Ако търсиш начин да намалиш количеството алкохол, една чаша веднъж или два пъти в седмицата се постига по-лесно, отколкото рязкото отказване и сухият режим. „Не е толкова стряскащо и е много по-реалистично. Опитът да направиш голяма промяна може да доведе до драматични нещастни последствия – когато се провалим, тази емоция ни завладява.“

Това настроение може да е съпроводено и  с безсъние. Стресът в работата често е причина за потиснатото ни усещане, но и студът е виновник. „Неотдавна хората са били в пълен баланс със сезоните“, обяснява световноизвестният експерт по съня и основател на Sleep School, д-р Гай Мийдаус. „Започнахме да пренебрегваме естествените си нужди от сън, откакто изобретихме електрическата крушка. Вместо да адаптираме поведението си към смяната на сезоните, ние не променяме рутината си.“

Осигуряването на качествена почивка означава решително изключване. Тоест остави телефона и таблета и замени супер high-tech алармата си с традиционна. „Ако заспиваш с таблет, вместо например да четеш книга, мелатонинът (хормонът на младостта) намалява и сънят се нарушава. Джаджите излъчват синя светлина, която афектира светлочувствителните клетки в очите“, обяснява той.  „Държейки телефона пред лицето си преди лягане, е като да поставиш малко слънце пред него.“

Точно обратното, ако страдаш от липса на дневна светлина, сензорните терапии, включващи същите светлинни стимулатори, използвани в лечението на сезонните разстройства, и различни ароматни масла подобряват настроението и намаляват тревожността. Терапията е като грижа и медитация, но без нуждата от технологии или тренировки.
Цветята и зодиите Цветята и зодиите Коя е точната аранжировка за вас
Мода в кухнята Мода в кухнята Изкуството да подредиш масата със стил
Зодията говори Зодията говори Какви цветове трябва да носим за късмет
Суеверия за дрехите и тяхната сила Суеверия за дрехите и тяхната сила Какво не трябва да обличаме и кои дрехи ни носят късмет
Безупречен грим Безупречен грим Финалният щрих
AVÈNE СЕРИЯ DERMABSOLU
СЕРИЯ DERMABSOLU

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ