Японският дизайнер Кензо Такада, станал известен със създаването на световния моден бранд Kenzo, почина на 81-годишна възраст вследствие на усложнения от COVID-19. Кензо издъхва в американската болница в парижкото предградие Ньой сюр Сен.
„С огромна тъга Кензо научи за смъртта на нашия основател“, сподели модната къща Kenzo в публикация в Instagram страницата си. „В продължение на половин век г-н Такада беше емблематична личност в модната индустрия – винаги изпълваше света с креативност и цвят. Днес неговият оптимизъм, жизнерадост и щедрост продължават да бъдат стълбове на нашата къща.“
Роден през 1939 г. в Химеджи, Япония, Такада се премества във Франция през 1965 г. Само пет години по-късно открива първия бутик на Kenzo (първоначално Jungle Jap) в градската галерия Vivienne.
Кензо беше част от Парижката мода през 70-те години, когато тя се развиваше на сцената на нощния живот и по-конкретно в клуба Palace, където той разменяше опит и вдъхновение с дизайнера Карл Лагерфелд, френското арт дуо Пиер и Жил и манекенката Грейс Джоунс.
„От 70-те години на миналия век Кензо Такада внесе поетична лекота и сладка свобода в модата, които вдъхновяват много дизайнери след него“, сподели Бернар Арно, председателя и изпълнителен директор на конгломерата за луксозни стоки LVMH, след новината за Кензо.
Преди Такада, западните дизайнери често извличаха вдъхновение от източна Азия. Дизайнерът възвърна това наследство, като вдъхваше живот на причудливите японски флорални и животински щампи сред европейските вкусове. Той помогна японските дизайни да присъстват на модните подуими по време на Седмица на модата в Париж. Кензо Такада проправи път за дизайнери като Рей Кавакубо и Йоджи Ямамото – за тях френската столица послужи като трамплин към успеха. Енергичните, ентусиазиращи дизайни и щампи на Kenzo продължават да се отличават сред океана от палитри и експериментални концепции на японските дизайнери.
„Кензо Такада беше изключително креативен“, сподели Джанатан Буше, изпълнителен директор на най-новото начинание на Такада K-3 – марка за луксозно обзавеждане. „Неговият гений позволи да си представи нова творческа и цветна история, съчетаваща Изтока и Запада – родната му Япония и животът му в Париж. Получих шанса да работя с него дълги години, винаги в страхопочитание, възхищавайки се от любопитството му и откритото му съзнание.“
През 1983 г. Кензо продължи да развива дейността на модната къща в областта на мъжкото облекло, а през 1988 г. и в сферата на мебелите и ароматите. Последният успех на бранда сред парфюмите, но името World. Той е известен с бутилката си във форма на око, както и рекламата му, в която участва танцьорката и актриса Маргарет Куоли.
„Той трайно обнови света на парфюмите“, сподели Арно.
През 1993 г. Такада продава марката си на LVMH за около 80 млн. долара и официално се оттегля през 1999 г., като Жил Росие става творчески директор на дамското облекло, а Рой Крейберг на мъжкото. Марката присъства всяка годин ав календара на Парижката седмица на модата. Според корпоративната страница на LVMH брандът има 122 магазина в целия свят.
След раздялата си с Kenzo Такада започва да се занимава интериорен дизайн и мебели, като през януари 2020 г. стартира марката K-3.
„Кензо Такада беше въплъщение на изкуството да живееш“, сподели Джонатан Буше.
Фото: Instagram/@kenzo